Pracownia projektowa Architektura Klasyczna

Wpis: Muzeum Sztuki Nowoczesnej jako klasycystyczny pałacyk – Propozycja architektów budzi kontrowersje

https://www.propertydesign.pl/architektura/104/muzeum_sztuki_nowoczesnej_jako_klasycystyczny_palacyk_propozycja_architektow_budzi_kontrowersje,42160.html?fbclid=IwAR1AdkeWQ3QWgr4ygq61PqtWg5PVTwWXxQxtf0dDxNVBGQvsWAkJpyd48ho

Pracownia Architektura Klasyczna stworzyła projekt Muzeum Sztuki Nowoczesnej opierający się na historyzujących formach, tj. symetria, kolumnady, dekoracyjne gzymsy czy pilastry.

  • Budowa Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie budzi wiele emocji, głównie dotyczących tego, jaką formę przybierze budynek sąsiadujący z Pałacem Kultury i Nauki.
  • Realizowany projekt pracowni Thomas Phifer and Partners opiera się na zasadach minimalizmu. 
  • Z kolei prezentowana dziś koncepcja pracowni Architektura Klasyczna nawiązuje do historycznych gmachów tj. Zachęta czy Pałac Staszica.

Jeśli sztuka nowoczesna ma stawiać pytania i prowokować, to wydaje się, że propozycja pracowni Architektura Klasyczna z historyzującą wersją budynku wywiązała się z zadania. 

Architekci stworzyli projekt prostopadłościanu, który swoimi gabarytami nawiązuje do znajdujących się vis-à-vis Domów Centrum. Zaobserwujemy tu takie elementy klasycznej architektury, jak portyk, pilastry, dekoracyjne gzymsy czy nisze arkadowe. Liternictwo zastosowane na budynku nawiązuje z kolei do modernizmu.

 – Definicja „współczesności” w architekturze stała się niezwykle wąska; dlatego poza jej margines trafia szereg pomysłów, niewpisujących się sztywno w historycystyczne teorie o sukcesji stylów. Nie istnieje higrometr ani noktowizor, pozwalający zobaczyć „ducha epoki” – tym samym każdy powstający dziś projekt JEST częścią i dokumentem naszych czasów; niezależnie od tego, jak krótką lub jak długą przeszłość kumuluje jego forma. Warto zarazem zauważyć, że przeszłość to jedyne, czym dysponujemy – teraźniejszość jest nieskończenie ulotna, a przyszłość stanowi wielką tajemnicę. Tym samym wszelkie próby poszukiwania estetyki „nowoczesnej” są obciążone ogromnym ryzykiem błędu; a może nawet zbędne, jak rozważał kiedyś Lalewicz – mówi Tomasz Geras z pracowni Architektura Klasyczna.

Pracownia pokusiła się również o własne badania nt. architektury klasycznej.

Architekci stworzyli projekt prostopadłościanu, który swoimi gabarytami nawiązuje do znajdujących się vis-à-vis Domów Centrum, fot. mat. pras.

– Niedawno sprawdzaliśmy, jakie budynki generuje Sztuczna Inteligencja w odpowiedzi na hasło „piękna” i „brzydka” architektura. Wyniki potwierdziły hipotezy stawiane przez neuroestetykę: algorytm jako atrakcyjne przedstawił budynki tradycyjne, natomiast w grupie przeciwnej znalazły się obiekty minimalistyczne i modernistyczne. Skoro najnowsze zdobycze nauki sugerują spojrzenie wstecz, to we współczesności jest miejsce także na to, co uznajemy za paradoksy – dodaje Marta Geras z pracowni Architektura Klasyczna.

Jedno jest pewne – koło propozycji Architektury Klasycznej nie da się przejść obojętnie.

Więcej Artykułów